Home / Lege / Boldlege / Quidditch

Quidditch

I disse tider hvor eventyret om lilleput-troldmanden Harry Potter svæver som en sky henover den ganske klode, så er det måske passende at beskrive en jordisk udgave af spillet quidditch, der jo som bekendt spilles på Hogwarts.

Se under materialer for en fyldestgørende beskrivelse af remedier.

Hvert hold består af:
1 målmand, 1 søger, 2 baskere og op til 6 spillere.

I denne udgave anvender vi ingen flyvende koste, da flyvende hoppebolde alligevel er pokkers svære at opdrive.

Der skal være 3 dommere til stede ved kampen.
Kampdommeren udstyres med papir, blyant, fløjte og stopur. Hans opgave er at styre kampen og notere holdenes points.
Lyndommerne (som er de to andre) kaster lynet fra den ene side af banen til den anden. De bestemmer selv hvornår de vil kaste lynet; men det skal kastes første gang senest 3 minutter inde i kampen. Desuden hjælper de kampdommeren med at følge spillet.

Spillerne opstilles på hver sin banehalvdel.
Quidditch-kampen spilles over 2 gange 10 minutter eller indtil lynet er fanget.
Hvert holds baskere får en smasher.
Spillet sættes igang ved, at kampdommeren kaster en scorer ind til hvert hold.
Herefter må spillerne løbe rundt på hele banen.
Når en spiller holder en scorer, skal han stå stille, indtil den er kastet videre. Ved overtrædelse afleveres bolden til det andet hold. Scoring kan ske med begge scorere.
Scoring giver 5 point, når det sker i modstanderens baneende. Selvmål tæller med til modstanderens points.
Hvert hold har en basker på hver side af banen.
Baskerne må kun kaste smasherne fra en position udenfor banen.
Baskerne må gå ind på banen for at samle en smasher op. Der skelnes ikke mellem de to smashere, men et holds smashere må ikke samle en smasher op, så længe de allerede har en smasher.
Når en spiller rammes af en smasher skal han gå udenfor banen i to minutter og skal fx lave 30 englehop eller lignende, får han igen må deltage i spillet.
Lyndommerne holder øje med hinanden og kaster lynet tværs over banen. Hvis lynet fanges af en af de to søgere, stopper kampen, og holdet der fangede lynet, får 100 points.
Holdet der ved kampens afslutning har flest points har vundet.

Materialer En bane på 10 x 20 meter afmærkes med hjørnepæle og snor. I hver ende opstilles tre mål bestående af kroketbuer, stole eller lignende. Bredde på målene anbefales til 20 centimeter og en højde på 15 centimeter. De tre mål opsættes med eet midt på den korte baneside og de to andre på hver side af de første, så der er cirka en meter mellem hvert af de tre mål.

Til spillet skal der bruges følgende bolde:
2 almindelige tennisbolde til at score med (scorere)
2 bløde bolde (skumgummi eller lignende) i en anden farve end de almindelige tennisbolde til at ramme modstanderne med (smashere)
1 lille hoppebold (det gyldne lyn)

Inde/ude Udendøre
Sted Intet særligt sted påkrævet
Bemærk Ingen
Antal 0-100
Alder 0-100
Varighed Ikke angivet
Skrevet af Jan, 2002-03-31 16:07:18

Check Also

Dåseskjul på en sensommeraften

Dåskeskjul kan gøres endnu sjovere på en sensommeraften. Legen er helt som vi kender den, …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *